راهنمای کامل مترو دبی

معرفی مترو دبی

مترو دبی پاسخی بود که مسئولان این شهر به رشد جمعیت، رشد تعداد گردشگران و در نتیجه متراکم شدن حمل و نقل عمومی و افزایش ترافیک در شهر دبی دادند. پروژه ساخت مترو دبی در سال ۲۰۰۶ کلید خورد و در سال ۲۰۰۹ اولین ایستگاه آن افتتاح گردید.

جالب است بدانید که متروی دبی هیچ راننده ای ندارد و مترو کاملا بطور اتوماتیک حرکت می کند. در حال حاضر خط قرمز و خط سبز مترو دبی راه اندازی شده است و در حال کار می باشد. البته سه خط دیگر هم در حال اضافه شدن به مترو دبی می باشند که در آینده ای نزدیک بهره برداری خواهند شد. در زیر نقشه کامل خطوط مترو دبی را که مربوط به سال ۲۰۱۸ می باشد مشاهده می کنید.

 

نقشه کامل خطوط مترو دبی

 

در ادامه این نوشته، تمام ایستگاه های مترو دبی، با ذکر شماره ایستگاه، اینکه در کدام منطقه دبی واقع شده اند، مراکز تفریحی، خرید، رستوران ها و هتل های اطرافشان، معرفی شده اند:

 

ایستگاه های مترو دبی

  1. ایستگاه مترو راشدیه (Rashidiya): ایستگاه راشدیه ایستگاه پایانی مترو دبی در قسمت شرق می باشد که روی خط قرمز واقع شده است. این ایستگاه در منطقه راشدیه دبی، نزدیک به فرودگاه بین المللی دبی و در قسمت غربی مردف قرار گرفته است. ایستگاه راشدیه، پارکینگی با ظرفیت ۲۷۰۰ وسیله نقلیه دارد که برای مسافران مترو دبی رایگان می باشد. در نزدیکی ایستگاه متروی راشدیه، سینما وکس و سیتی سنتر مردف با بیش از ۳۵۰ فروشگاه و رستوران و سینما و … قرار گرفته است. شماره ایستگاه متروی راشدیه، ۱۱ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو امارات(Emirates): ایستگاه امارات، روی خط قرمز مترو دبی واقع شده است و بطور مستقیم به دفتر مرکزی گروه امارات روی جاده فرودگاه که در نزدیکی فرودگاه بین المللی دبی می باشد، متصل است. شماره ایستگاه متروی امارات، ۱۲ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو ترمینال ۳ فرودگاه (Airport Terminal 3): این ایستگاه مترو دبی در خدمت مسافرانی است که از ترمینال ۳ فرودگاه بین المللی دبی، استفاده می کنند و روی خط قرمز مترو دبی قرار گرفته است. قطارهای ایستگاه ترمینال ۳ فرودگاه، شما را به مراکز گردشگری مهمی چون: مرکز خرید دبی مارینا، برج های دریاچه جمیرا دبی، مرکز خرید دبی مال، برج خلیفا، البرشا و مرکز تجارت جهانی دبی، می رساند. شماره ایستگاه مترو ترمینال ۳ فرودگاه، ۱۳ می باشد و مسافران می توانند به خط سبز مترو دبی تغییر مسیر دهند.

ایستگاه مترو دبی

  1. ایستگاه مترو ترمینال ۱ فرودگاه (Airport Terminal 1): این ایستگاه در خدمت مسافرانی است که از ترمینال ۳ فرودگاه بین المللی دبی استفاده می کنند. همچنین این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی واقع شده است. قطارهای ایستگاه ترمینال ۱ فرودگاه، شما را به مراکز گردشگری مهمی چون: مرکز خرید دبی مارینا، برج های دریاچه جمیرا دبی، مرکز خرید دبی مال، آکواریوم دبی، برج خلیفا، البرشا و مرکز تجارت جهانی دبی، می رساند. شماره ایستگاه متروی ترمینال ۱ فرودگاه، ۱۴ می باشد. مسافران این ایستگاه همچنین می توانند به خط سبز مترو دبی، تغییر مسیر دهند.

 

  1. ایستگاه مترو GGICO: این ایستگاه در منطقه قرهود دبی واقع شده است و روی خط قرمز مترو دبی می باشد. به شعاع کمتر از یک کیلومتر از این ایستگاه، نزدیک به شش هتل وجود دارد. شماره ایستگاه مترو GGICO، ۱۵ می باشد و در سال ۲۰۱۰ افتاح گردید.

 

  1. ایستگاه مترو سیتی سنتر دیره (deira city centre): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی و در نزدیکی سیتی سنتر دیره و سینما وکس قرار گرفته است. تعداد زیادی هتل در نزدیکی ایستگاه سیتی سنتر دیره واقع شده اند. همچنین فرودگاه بین المللی دبی نیز فاصله خیلی نزدیکی از طریق مترو با این ایستگاه مترو دبی دارد. شماره ایستگاه سیتی سنتر دیره ، ۱۶ می باشد.

ایستگاه مترو دبی

  1. ایستگاه مترو الرقه (Al Rigga): ایستگاه الرقه روی خط قرمز مترو دبی قرار گرفته و از جمله ایستگاه های شلوغ مترو دبی می باشد. ایستگاه الرقه، بر جاده الرقه در منطقه دیره واقع شده است. مرکز خرید حمرین سنتر دبی نیز در نزدیکی ایستگاه مترو الرقه قرار گرفته است. شماره ایستگاه مترو الرقه، ۱۷ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو الاتحاد (Union): این ایستگاه هم یکی از شلوغ ترین ایستگاه های مترو دبی می باشد که هم به خط قرمز و هم خط سبز مترو دبی راه دارد. این ایستگاه در میدان الاتحاد در منطقه دیره قرار گرفته و فاصله کمی به خور دبی دارد.مرکز خرید الغریر دبی در نزدیکی این ایستگاه مترو دبی، واقع شده است. شماره ایستگاه مترو الاتحاد، ۱۸ می باشد.

ایستگاه مترو دبی

  1. ایستگاه مترو برجمان (BurJuman): این ایستگاه یکی از دو ایستگاه مترو دبی می باشد که روی خط سبز و خط قرمز قرار گرفته است. ایستگاه مترو برجمان، در منطقه بر دبی و محل اتصال خیابان شیخ خلیفه بن زاید و جاده خلید بن الولید می باشد. ایستگاه متروی برجمان در فاصله بسیار کوتاهی از مرکز خرید برجمان قرار گرفته است. شماره ایستگاه مترو برجمان، ۱۹ می باشد. این ایستگاه مترو دبی در سال ۲۰۰۹ افتتاح گردید.

ایستگاه مترو دبی

  1. ایستگاه مترو الکرامه (ABCD): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی و در یکی از قدیمی ترین و متراکم ترین مناطق دبی قرار گرفته است. در گذشته نام ایستگاه الکرامه بود، اما در سال ۲۰۱۴ نام آن به ABCD تغییر کرد. در شعاع کمتر از یک کیلومتری این ایستگاه متروی دبی، نزدیک به ۹ هتل واقع شده است. شماره ایستگاه مترو ABCD، ۲۰ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو الجافلیه (Al Jafiliya): این ایستگاه روی خط قرمز متروی دبی قرار گرفته و محل قرارگیری آن در خیابان شیخ خلیفه بن زاید، مابین پارک زعبیل و منطقه الجافلیه می باشد. رستوران فیست در نزدیکی ایستگاه مترو الجافلیه که شماره آن ۲۱ می باشد، واقع شده است.

مترو دبی

  1. ایستگاه مترو مرکز تجارت جهانی (World Trade Center): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی و در خیابان شیخ زاید واقع شده است. از این ایستگاه مترو به فرودگاه بین المللی دبی، اتوبوس هایی وجود دارد که در نقاط دیگر دبی مانند مرکز خرید دبی و برج خلیفه هم ایستگاه دارد. شماره این ایستگاه مترو دبی، ۲۲ می باشد. هتل ها و رستوران های متعددی در نزدیکی ایستگاه مترو مرکز تجارت جهانی قرار گرفته اند.

 

  1. ایستگاه مترو برج امارات (Emirates Towers): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی واقع شده است و در خیابان شیخ زاید قرار دارد. مرکز خرید بولوارد برج خلیفه فاصله ۴۰۰ متری این ایستگاه قرار دارد. شماره این ایستگاه متروی دبی، ۲۳ می باشد. رستورانها و هتل های زیادی هم در نزدیکی ایستگاه مترو برج امارات قرار گرفته اند.

 

  1. ایستگاه مترو مرکز مالی (Financial Centre): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی قرار گرفته و تعداد زیادی هتل در نزدیکی آن و در خیابان شیخ زاید وجود دارد. شماره ایستگاه مرکز مالی، ۲۴ می باشد و رستورانهای زیاد در نزدیکی آن واقع شده اند.

متروی دبی

  1. ایستگاه مترو برج خلیفه/ دبی مال (The Burj Khalifa/Dubai Mall): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی قرار گرفته و در مرکز شهر دبی واقع شده است. از این جهت ایستگاه مترو دبی مال اهمیت زیادی دارد، چراکه در منطقه ای قرار گرفته که بسیاری از دیدنی ها و جاذبه های شهر دبی در آن جمع شده اند: برج خلیفه، مرکز خرید دبی مال، آبشار دبی و … . شماره این ایستگاه متروی دبی، ۲۵ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو بیزنس بی (Business Bay): این ایستگاه در جنوب دبی مال و در منطقه ای تجاری و روی خط قرمز مترو دبی قرار گرفته است. تعداد خیلی زیادی رستوران در حوالی این ایستگاه متروی دبی واقع شده است. شماره ایستگاه مترو بیزنس بی ، ۲۶ می باشد.

 

  همچنین بخوانید:  قیمت بلیط مترو دبی

 

  1. ایستگاه مترو بانک نور (Noor Bank): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی واقع شده است. این ایستگاه در خیابان شیخ زاید و بین دو منطقه القوز و الصفا قرار گرفته است. شماره این ایستگاه متروی دبی، ۲۹ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو (First Abu Dhabi Bank): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی و در خیابان شیخ زاید ما بین دو ناحیه القوز و ام الشیف واقع شده است. پارک طلاو جواهر دبی دقیقا چسبیده به ایستگاه می باشد. شماره این ایستگاه متروی دبی، ۳۱ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو مرکز خرید امارات مال (Mall of the Emirates): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی و در خیابان شیخ زاید ما بین دو ناحیه البرشا و الصفوح واقع شده است. از جمله مراکز مختلف که نزدیک به این ایستگاه می باشند می توان موارد زیر را نام برد:

            اسکی دبی، سینما وکس مرکز خرید امارات، مرکز خرید امارات مال و … . شماره این ایستگاه متروی دبی، ۳۲ می باشد.

  1. ایستگاه مترو شرف دی جی (Sharaf DG): این ایستگاه هم روی خط قرمز مترو دبی و خیابان شیخ زاید واقع شده است. فروشگاه ها و مراکز مختلف الکترونیکی در اطراف این ایستگاه قرار گرفته اند. شماره این ایستگاه مترو، ۳۳ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو شهر اینترنتی دبی (Dubai Internet City): این ایستگاه روی خط قرمز مترو دبی و در خیابان شیخ زاید ما بین دو ناحیه برشا هایتس و شهر اینترنتی دبی واقع شده است. رستورانها و هتل های متعددی در اطراف این ایستگاه مترو دبی قرار گرفته است. شماره ایستگاه مترو شهر اینترنتی دبی، ۳۴ می باشد.

متروی دبی

  1. ایستگاه مترو نخیل (Nakheel): این ایستگاه در خیابان شیخ زاید و در حد فاصل شهر رسانه ای دبی و باشگاه گلف قرار گرفته است. ایستگاه متروی تخیل روی خط قرمز متروی دبی واقع شده است. شماره ایستگاه مترو نخیل ۳۵ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو مارینا دبی (Dubai Marina): این ایستگاه که با DAMAC هم شناخته می شود روی خط قرمز متروی دبی قرار گرفته و مرکز خرید مارینا مال در نزدیکی آن می باشد. سینما، رستوران و هتل های مختلفی در حوالی این ایستگاه متروی دبی با شماره ۳۶ واقع شده است.

 

  1. ایستگاه مترو دریاچه برج جمیرا (Jumeirah Lakes Towers): این ایستگاه هم بر خط قرمز مترو دبی واقع شده است که مراکز مختلف، رستورانها و هتل های متنوعی در اطراف آن قرار گرفته اند. شماره این ایستگاه متروی دبی، ۳۷ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو (Nakheel Harbour and Tower) با شماره ۳۹ در متروی دبی.

 

  1. ایستگاه مترو ابن بطوطه (Ibn Battuta): این ایستگاه بر خط قرمز متروی دبی و در نزدیکی مرکز خرید ابن بطوطه واقع شده است. شماره این ایستگاه مترو دبی ۳۹ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو انرژی (Energy): این ایستگاه که روی خط قرمز مترو دبی واقع شده است، یکی از چند ایستگاهی است که مسافران را به منطقه جبل علی می رساند. شماره ایستگاه مترو انرژی دبی ۴۰ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو دانوب (Danube): این ایستگاه مترو دبی نیز در منطقه صنعتی جبل علی قرار گرفته و بر خط قرمز متروی دبی حرکت می کند. شماره ایستگاه متروی دانوب دبی، ۴۱ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو (UAE Exchange): این ایستگاه، پایانه غربی خط قرمز متروی دبی می باشد، که در ناحیه جبل علی واقع شده و شماره آن ۴۲ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو اتصالات (Etisalat): این ایستگاه روی خط سبز مترو دبی قرار گرفته و در خیابان النهده ما بین دو ناحیه القوز و الطوار واقع شده است. این ایستگاه در شمال فرودگاه بین المللی دبی قرار گرفته است. شماره ایستگاه مترو اتصالات ۱۱ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو القوز (Al Qusais): این ایستگاه هم روی خط سبز مترو دبی، در خیابان النهده و بین القوز و الطوار قرار گرفته است و شماره آن ۱۲ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو (Dubai Airport Free Zone): از لحاظ موقعیت جغرافیایی با دو ایستگاه فوق در یک راستا می باشد. فاصله این ایستگاه از مترو دبی از Dubai Airport Free Zone حدودا ۸۰۰ متر می باشد. شماره این ایستگاه ۱۳ است.

 

همچنین بخوانید: ساعت کاری مترو دبی

 

  1. ایستگاه مترو النهده (Al Nahda): این ایستگاه بر خط سبز متروی دبی قرار گرفته و مرکز خرید البوستان در نزدیکی آن واقع شده است. شماره این ایستگاه مترو، ۱۴ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو استادیوم (Stadium): این ایستگاه که روی خط سبز مترو دبی قرار گرفته در فاصله کمی از استادیوم رشید می باشد. شماره این ایستگاه ۱۵ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو (Al Qiyadah): این ایستگاه در جاده الاتحاد و میان دو منطقه هورالعنز و الطوار واقع شده است. این ایستگاه بر خط سبز مترو دبی قرار گرفته و شماره آن ۱۶ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو ابوالهیل (Abu Hail): این ایستگاه که در خیابان صلاح الدین در هورالعنز، شمال فرودگاه بین المللی دبی قرار گرفته، بر خط سبز مترو دبی می باشد. شماره ایستگاه مترو ابوالهیل، ۱۷ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو ابوبکر الصدیق (Abu Baker Al Siddique): روی خط سبز و با شماره ۱۸ مترو دبی.

 

  1. ایستگاه مترو صلاح الدین (Salah Al Din): روی خط سبز مترو دبی و با شماره ۱۹٫ این ایستگاه در نزدیکی مرکز خرید الغریر و مرکز خرید ریف واقع شده است.

 

  1. ایستگاه مترو بنی یاس (Baniyas Square): ایستگاه مترو بنی یاس در منطقه دیره قرار گرفته و مرکز المنال و Naif Souk در فاصله نزدیکی از آن قرار گرفته اند. این ایستگاه هم روی خط سبز مترو دبی، با شماره ۲۱ واقع شده است.

 

همچنین بخوانید: ۳ ناگفته از مترو دبی

 

  1. ایستگاه پالم دیره (Palm Deira): در نزدیکی این ایستگاه که روی خط سبز مترو دبی واقع شده، بازار طلا و حیات ریجنسی قرار دارد. شماره این ایستگاه ۲۲ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو الراس (Al Ras): این ایستگاه یکی از ایستگاه های خط سبز متروی دبی می باشد که در نزدیکی خانه شیخ سعید آل مکتوم دبی، بازار طلا و ادویه واقع شده است. شماره آن ۲۳ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو ال قبیبا (Al Ghubaiba): این ایستگاه مترو دبی در نزدیکی سیتی سنتر الشندغه و ایستگاه اتوبوس ال قبیبا قرار گرفته. این ایستگاه در منطقه بر دبی روی خط سبز مترو دبی با شماره ۲۴ می باشد.

 

  1. ایستگاه مترو الفهیدی (Al Fahidi): این ایستگاه که در منطقه بر دبی ساخته شده، در نزدیکی موزه دبی، مرکز العین، مرکز الخلیج و … واقع شده است. ایستگاه متروی الفهیدی دبی روی خط سبز مترو دبی، با شماره ۲۵ قرار گرفته است.

 

  1. ایستگاه مترو عود میثا (Oud Metha): روی خط سبز متروی دبی با شماره ۲۷ در نزدیکی بیمارستان رشید.

ایستگاه مترو دبی

  1. ایستگاه مترو شهر سلامت دبی (Dubai Healthcare City) :این ایستگاه در منطقه ام هریر دبی، با شماره ۲۸ و روی خط سبز متروی دبی واقع شده است. مراکز و دیدنی های بسیار زیادی در نزدیکی این ایستگاه قرار گرفته که از میان آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کرد:

            مرکز خرید وافی دبی، خان مرجان، خور دبی، دلفیناریوم دبی یا پارک دلفین ها و …

 

  1. ایستگاه مترو الجداف (Al Jadaf): این ایستگاه مترو دبی با شماره ۲۹، بر خط سبز در منطقه الجداف قرار دارد.

 

  1. ایستگاه مترو خور (Creek): این ایستگاه در جنوبی ترین قسمت منطقه الجداف در نزدیکی خور دبی قرار گرفته است. اگر می خواهید به خور دبی بروید، این ایستگاه مترو دبی، نزدیک ترین ایستگاه می باشد که بر خط سبز متروی دبی قرار گرفته است. کتابخانه محمد بن رشید نیز در فاصله کمی از این ایستگاه با شماره ۳۰، واقع شده است.

مترو خور دبی

برای اطلاعات بیشتر در مورد رفت و آمد با اتوبوس در دبی، تراموا در دبی، تاکسی در دبی، رانندگی در دبی، اجاره خودرو در دبی و  اجاره دوچرخه در دبی می توانید به صفحه رفت و آمد در دبی در سایت آفتاب تراول مراجعه فرمایید.

ارسال شده در حمل و نقل

1 دیدگاه برای "راهنمای کامل مترو دبی"

  1. سلام عرض شد ، وقتتون بخیر.
    در خصوص تورهای لحظه آخری سفر آبی دبی از ایران برای این هفته راهنمایی میخواستم .
    و اینکه آیا مبدا این تورها از تهران هست یا جنوب کشور ؟
    قیمت و شرایط کامل تور ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *