چندشنبه بازارهای استانبول

هر هفته در استانبول بیش از ۲۰۰ بازار محلی برپا می شود. این موضوع یک سنت قدیمی است که از زمان عثمانی ها پابرجا مانده. اینگونه بازارها ی استانبول صرفاَ محل عرضه ی میوه و سبزیجات نیستند. تقریباَ هر آنچه که در این مقاله بدان اشاره خواهیم کرد را می توانید در این بازارها بیابید. پارچه و منسوجات بیشترین محبوبیت را دارند. حتّی هنرمندان و افراد مشهور و صاحبان مقام های اجتماعی و سیاسی را می توانید در حال خرید در این بازارها پیدا کنید.

grand-bazaar-istanbul-944x450

محصولات کیفیت پایینی ندارند

بسیاری از منسوجات و محصولات چرمی مارک های معروف در ترکیه ساخته می شوند. بسیاری از این مارک ها، مازاد صادرات یا اقلام معیوب خود را به این بازارها روانه می کنند تا با یا بدون نشان دادن نام تجاری به فروش برسند. کیفیت این محصولات می تواند بین عالی (مازاد صادرات)، اندکی معیوب و یا حتّی با یک نقص بزرگ (در زبان ترکی defolu نامیده می شود) متغیر باشد.

 

سه نکته ی ضروری در هنگام خرید از بازار

هنگامی که در حال خرید منسوجات از این بازارهای استانبول هستید، این نکات را در ذهن خود داشته باشید:

بررسی کیفیت – این مسئولیت شماست که کیفیت اقلام مد نظرتان را بررسی کنید، بنابراین اجازه ی این کار در غرفه ها و برای نمونه های مختلف به شما داده می شود.

شلوغی یک غرفه می تواند نشانه ی مثبتی باشد – هر خریداری تمایل دارد که با کیفیت ترین محصولات را پیدا کند. در نتیجه بعضی از غرفه ها از بقیه شلوغ ترند که می تواند نشان دهنده ی عرضه ی محصولات با کیفیت باشد. هنگامی که محصول مورد نظرتان برای خرید را پیدا کردید، به هوای پیدا کردن چیز بهتری آن را رها نکنید چون احتمالاَ پشیمانی و ناراحتی از دست دادن آن برای شما می ماند!

می توانید بر سر قیمت چانه بزنید – به هر روشی که می توانید سعی کنید از غرفه داران تخفیف بگیرید! می توانید همیشه چانه بزنید ولی همیشه موفّق نخواهید بود. هر چه تعداد بیشتری خریداری کنید، شانس بیشتری برای گرفتن تخفیف خواهید داشت.

 

۵ بازار برتر در استانبول

بازار فاتیح (Fatih Market) – از آنجا که منطقه ی فاتیح در بخش تاریخی شهر استانبول واقع شده، قدیمی ترین و بزرگترین بازار محلی در شهر را دارا می باشد. از آنجا که این بازار چهارشنبه ها برپا می شود، مردم محلی از آن به عنوان چهارشنبه بازار یاد می کنند. از ساعت ۵ صبح تا ۹ شب دایر می باشد. تقریباَ ۱۲۹۰ دستفروش و ۴۸۰۰ غرفه و عرضه کنندگان مارک ها و محصولات شرکت های مختلف در ۷ خیابان اصلی و ۱۷ خیابان فرعی محله ی فاتیح، این بازار هفتگی را برپا می کنند. در این بازار با اعتبار طیف وسیعی از محصولات از میوه و سبزیجات و لباس تا انواع لوازم خانگی عرضه می شود. مزیتی که این بازار برای توریست ها دارد این است که فرصت تجربه ی واقعی زندگی طبقه متوسط جامعه را فراهم می آورد.

بازار یِشیلکوی (Yeşilköy Market) – یک چهارشنبه بازار بسیار معتبر دیگر که در Yeşilköy واقع است. (ترجمه ی فارسی آن “دهکده ی سبز” است) این منطقه برای محیط سرسبز تر و با کلاس تر آن مشهور است. می توانید مجموعه ای از محصولات با کیفیت را در این بازار محلی که به خوبی سازماندهی شده، بیابید. بازار Yeşilköy در محیطی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع برپا شده و دارای ۲۰۰۰ غرفه، تعدادی گل فروشی، کافه، چایخانه و سرویس بهداشتی می باشد. بیشتر غرفه ها کارت های اعتباری را قبول می کنند امّا قیمت محصولات آنها ممکن است در مقایسه با سایر بازارها اندکی بالاتر باشد.

بازار بشیکتاش (Beşiktaş Market) – شنبه بازاری در اندازه ی کوچک با فقط ۴۰۰ غرفه. بیشتر محصولاتی که در بازار بشیکتاش عرضه می شوند، در جاهای دیگر هم یافت می شوند مانند کیف، کفش، جواهرات غیر معمول و منسوجات خانگی. با این حال تمرکز اصلی بر روی لباس است. این بازار از طلوع آفتاب تا حوالی غروب دایر می باشد.

بازار اولوس (Ulus Market) – این بازار به علت تنوعی که از محصولات تقلبی و اصل مارک های مختلف دارد به عنوان بازار جامعه شناخته می شود. در سال ۲۰۰۵ به علت مزاحمتی که برای همسایگان خود ایجاد می کرد، تعطیل شد. پس از یک وقفه ی طولانی بازار جامعه در یک محل دائمی جدید در مقابل محل سابق برپا شد. به همین دلیل دیگر در محله ی Ulus نیست بلکه در محله ی Ortaköy واقع شده است؛ امّا همچنان محصولاتی از Gap، Adidas، Fred Perry، Abercrombie، Burberry، Ralph Lauren و Louis Vuitton در آن یافت می شود. همچنین می توانید کت و کاپشن از چرم و خز واقعی، محصولات آرایشی و بسیاری موارد دیگر را در اینجا پیدا کنید. این بازار پنجشنبه ها از ساعت ۸ تا ۱۹:۳۰ دایر است.

بازار کادیکُی (Kadıköy) – یک بازار سنتی دیگر که سه شنبه ها و جمعه ها در محله ی Kadıköy واقع در بخش آسیایی استانبول از سال ۱۹۶۹ برپا می شود. با گذشت زمان این بازار هم مانند شهر استانبول گسترش یافت در نتیجه هر چه بیشتر و بیشتر با ایجاد ترافیک و مسدود کردن خیابان منجر به رنجش ساکنان محلی و اخلال در زندگی آنها در روزهای برقراری بازار می شد. بنابراین در دسامبر ۲۰۰۸ از مکان سنتی خود در Altıyol به یک محل مدرن ۴۰ هزار متر مربعی با ۴۰۰۰ غرفه و پارکینگ در Fikirtepe منتقل شد. این بازار به علت اینکه اکثر بازدیدکنندگان و غرفه داران آن زنان می باشند، مشهور است.

 

چگونه به بازارهای استانبول دسترسی پیدا کنیم؟

در صورتی که ترجیح دهید یک تجربه ی محلی کامل را داشته باشید، راه های رسیدن به ۵ بازار ذکر شده در بالا را با استفاده از حمل و نقل عمومی به اطلاع شما می رسانیم:

Fatih Market – با فرض اینکه در “بی اوغلو” یا سلطان احمد” اقامت دارید، گرفتن تاکسی بهترین راه حل است. بازار در خیابان های پشت مسجد Fatih برپا می شود.

Yeşilköy Market – اتوبوس ۷۲T از تکسیم یا ۸۱ از Eminönü را بگیرید و در ایستگاه پارک پیاده شوید. راه دیگر این است که یک قطار از ایستگاه Sirkeci گرفته، در ایستگاه Yeşilköy پیاده شوید و سوار وسایل حمل و نقل رایگان به سمت بازار شوید.

Beşiktaş Market – اتوبوس ۴۳ را از تکسیم سوار شده و در ایستگاه Ihlamur پیاده شوید. سپس از یک راننده تاکسی بخواهید شما را به بازار بشیکتاش یا “کاخ ایهلامور” که محلی شناخته شده در نزدیکی بازار است، برساند.

Ulus Market – خیابان Dereboyu در محله ی Ortaköy از بقل مسجد معروف Ortaköy به سمت بالا امتداد پیدا می کند. محل برپایی بازار در Çayır Sokak و در نزدیکی قبرستان محله است. به وسیله ی اتوبوس ۴۰ یا ۴۰T می توانید از تکسیم به Ortaköy برسید.

Kadıköy Market – به وسیله ی اتوبوس ۱۱۰ از تکسیم که مقصد نهایی آن Kadıköy است، می توانید به این بازار برسید. راه لذت بخش دیگر این است که یک قایق از Eminönü یا Karaköy به مقصد Kadıköy بگیرید. پس از پیاده شدن از قایق می توان تاکسی گرفته یا سوار اتوبوس ۸A شد و در خیابان Mandıra یا ایستگاه Ş.Er Bülent Altınsoy پیاده شد.

2 دیدگاه برای "چندشنبه بازارهای استانبول"

  1. اطلاعات شما عاااااالی بود مرسی به نظر میاد خیلی به درد بخوره، ما تازه هفته دیگه پرواز به سمت استامبول داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *