سوغاتی ارمنستان فراموش نشود!

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید باید در مورد سوغاتی ارمنستان هم اطلاعات داشته باشید. یکی از جذابترین قسمت‌های سفر، گشت و گذار در بازارهای محلی و فروشگاه‌های کشورهای مختلف است. سوغاتی های ارمنستان، نمادی از تاریخ، فرهنگ و فلسفه وجودی این کشور است. در ارمنستان، طیف وسیعی از کالاها و هدایا وجود دارد که میتوان آنها را خرید و به دوست و آشنا هدیه داد. اصلا یک ضرب المثل معروف داریم که می گوید اگر خودت هم از ارمنستان برنگشتی، سوغاتی ما رو بیار!

در این متن سعی کرده‌ایم، انواع و اقسام سوغاتی‌های ارمنستان با هر بودجه‌ و سلیقه‌ای را معرفی نماییم، با ما همراه باشید:

جواهرآلات، سوغاتی نسبتا گران ارمنستان

پیشنهاد مردم محلی برای خرید سوغاتی ارمنستان، زیورآلاتِ دست‌ساز و قدیمی این کشور است که هر قطعه از آن، نشان دهنده فرهنگ و تمدن ارمنستان است. شاید فکر کنید برای تهیه این هدیه ارزشمند، باید هزینه زیادی را متقبل شوید که بهتر است بگوییم با گشت و گذار در بازار و فروشگاه‌ها، با طیف گسترده‌ای از جواهرالات روبرو خواهید شد که مطابق با سلیقه و بودجه شما خواهد بود و می توانید این سوغاتی نسبتا گران ارمنستان را برای عزیزان خود هدیه دهید.

صنایع دستی با طرح و شکل انار، سوغاتی مخصوص ارمنستان!

اگر در هنگام گشت و گذار در بازارهای ارمنستان، با غرفه‌هایی روبرو شدید که با انارهای کوچک و بزرگ تزیین شده بودند، تعجب نکنید چرا که یکی از نمادهای کشور ارمنستان، انار است. مگنت با طرح انار، گردنبند مزین با انارهای کوچکِ خشک شده، ظروف با طرح برجسته و یا نقاشی شده به شکل انار می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید سوغاتی ارمنستان باشند.

سکه و گردن آویزهای با طرح پادشاه پر آوازه ارمنستان “تیگران”

دوران ۵۵-۹۵ (پیش از میلاد) یکی از پرشکوه‌ترین دوران‌های ارمنستان به حساب می‌آید که در این زمان تیگران دوم بر کشور حکمرانی می‌کرده و با پیروزی در جنگ‌های مختلف، مرزهای کشورش گسترش پیدا می‌کرد. در آن زمان او در میان مردم به “پادشاه بزرگ و عالی” مشهور بوده است. پس اگر به دنبال یک سوغاتی ارمنستان خاص برای فردی هستید که به تاریخ علاقه‌مند است، حتما این مورد را تهیه کنید چرا که نماد قدرت کشور ارمنستان است و تاریخ ارزشمندی در پسِ آن نهفته است.

صنایع دستی با طرح کوه آرارات

مردم کشور ارمنستان به وجود کوه آرارات افتخار می‌کنند چرا که معتقدند کوهی که در کتاب مقدس-کتاب افرینش- به آن اشاره شده است و کشتی نوح بعد از سیل، در آنجا توقف کرده، همین کوه آرارات بوده است. البته محققان هنوز نتوانسته‌اند ثابت کنند، که کوه ذکر شده در کتاب مقدس، همین کوه ارارات است اما بسیاری از مسیحیان به ویژه مردم ارمنستان معتقدند که این مورد صحت دارد. سوغاتی‌هایی با طرح کوه آرارات یکی دیگر از پیشنهادات ارمنی‌ها برای سوغاتی ارمنستان است.

فرش/قالی ، سوغاتی ارمنستان

فرش/قالی یکی دیگر از صنایع دستی ارمنستان است که در طرح، اندازه و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود. ذکر این نکته بسیار لازم و ضروری است، که بیشتر فرش‌ها سنگین هستند و ممکن است فضای یک چمدان را کاملا به خود اختصاص دهند. بهترین مکان برای خرید فرش، بازار ورنیساج است که روزهای شنبه و یکشنبه برپا می‌شود. ناراحت نشوید اگر در روزهای تعطیل در ارمنستان نیستید، چرا که در ایروان، مغازه‌های فروش فرش‌های عتیقه نیز هستند که طرح و نقش فرش‌ها چشمِ هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

میوه خشک، سوغاتی خوشمزه ارمنستان

ارمنستان به داشتن باغاتِ با کیفیت آلو، زردآلو و هلو مشهور است و بیشتر گردشگران با یکبار امتحان کردن میوه‌های خشک، مشتریِ پروپاقرصِ این سوغاتی ارمنستان می‌شوند. خشک کردن میوه یکی از رسومات رایج مردم ارمنستان است. آنها از میوه‌های خشک به عنوان میان وعده و یا طعم دهنده غذا استفاده می‌کنند. بعد از تست کردن میوه‌های خشک، نوبت به شکلات‌های مخصوص می‌رسد که در آن تکه‌هایی از میوه‌های خشک قرار گرفته است که طعم فوق العاده‌ای را به شکلات داده اند.

لواشک، سوغاتی دهن آب انداز ارمنستان!

از کنار لواشک‌های ترش و شیرین که مخصوص منطقه قفقاز است به راحتی عبور نکنید. طعم خوب و بسته بندی مناسب لواشک‌ها، باعث شده است این محصول به یکی از سوغاتی‌های دهن آب انداز ارمنستان تبدیل شود.

خاچکار ارمنستان

یکی دیگر از صنایع دستی ارمنستان، خاچکار است که به صلیب سنگی نیز معروف است. صنعتگران و هنرمندان ارمنی، طرح‌هایی همچون گیاهان رونده و گل‌های رز را در کنار صلیب بر روی سنگ و چوب حکاکی می‌کنند و محصولی چشم نواز می‌سازند. بدون شک، برای افراد علاقه مند به تاریخ و هنر، خاچکار یک سوغاتی بسیار ارزشمند خواهند بود. خاچکار در سال ۲۰۱۰، به فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو اضافه گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *