آرامگاه مولوی در کدام شهر است

آرامگاه مولوی در شهر قونیه، میان دو استان آنتالیا و آنکارا واقع شده است. استان قونیه بزرگترین استان کشور ترکیه است که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

مولوی در سال ۶۰۴ هجری قمری در شهر بلخ زاده شد. اما علت اینکه به شهر قونیه رفت و سالها در این شهر زندگی کرد بر می گردد به دعوت علاءالدین کیقباد سلجوقی از مولوی برای رفتن به قونیه. این سفر مولوی باعث شد که او تا آخر عمر در شهر قونیه ساکن شود.

مولوی در سال ۶۷۲ در قونیه درگذشت و در خانه اش که امروز به عنوان آرامگاه مولوی شناخته می شود، دفن شد.

تاریخ دقیق وفات مولوی، روز ۱۷ دسامبر سال ۱۲۷۳ میلادی می باشد که به تاریخ شمسی معادل می شود با ۲۶ آذر سال ۶۵۲٫

 

%d9%82%d8%a8%d8%b1-%d9%85%d9%88%d9%84%d9%88%db%8c

آرامگاه مولوی در شهر قونیه، محل برگزاری مراسم سالگرد درگذشت مولوی می باشد که هر ساله دوست داران این شاعر و عارف بزرگ از جای جای جهان، به این شهر می روند تا در این مراسم خاص شرکت کنند.

مراسم درگذشت مولوی هر سال از ۷ دسامبر آغاز می شود و تا ۱۷ دسامبر ادامه می یابد.

این مراسم ده روزه با افتتاحیه ای تحت عنوان «شب وصلت» شروع می شود. در مرکز شهر قونیه، تپه ای وجود دارد به نام تپه کی قباد، که در ظهر روز هفدهم آذر، چراغ پی سوزی را بر آن روشن می کنند، به این بهانه که این تپه، جایی است که شاهد مولوی و شمس در اولین دیدارشان است. سپس جوانانی با لباس هایی خاص، ساز می نوازند و به سمت آرامگاه مولوی روان می شوند. مردم در پشت سر آنها راه می افتند و شهر قونیه را از احترام و یاد به مولوی سرشار می کنند.

زنان پرچم هایی به دست می گیرند و در میدان آرامگاه مولوی به همراه دیگر تماشاگران به نظاره این مراسم می ایستند و سرودهایی که در هوای شهر قونیه طنین انداز می شود را زمزمه می کنند.

در طول این ده روز آرامگاه مولوی شاهد مراسم و مناسک خاصی است که از میان آنها می توان به رقص سماع اشاره کرد. اگر به عرفان و ادبیات و هنرهای نمایشی علاقه دارید، ملاقات یا شاید بهتر باشد بگوییم زیارت آرامگاه مولوی لطف زیادی خواهد داشت. خاصه در این دوره ده روزه که تقریبا از ۱۷ آذر تا ۲۷ آذر به طول می انجامد و دیدنی ها، لطافت ها و زیبایی های بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت. اشعار مولوی در همه جا به گوش و چشم می رسند و انسان را به یک حال معنوی سوق می دهند.

 

%d8%b3%d9%85%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d9%88%d9%86%db%8c%d9%87

آخرین شب این دهه در آرامگاه مولوی، با مراسم «شب عروس»، شهر قونیه را نورانی و پر از یاد این شاعر به نورْ رسیده می کند.

یک نکته در مورد آرامگاه مولوی که می تواند برای شما جالب باشد، این است که آرامگاه مولوی به عنوان موزه در شهر قونیه به عنوان یکی از سه جاذبه گردشگری کشور ترکیه، انتخاب شد.

آرامگاه مولوی که حالا دیگر به موزه تبدیل شده است، شامل آثاری تاریخی و ارزشمند چون دست‌نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی،دیوان حافظ،  آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی و همچنین آثار به جا مانده از گذشتگان از جمله البسه، کلاه، تسبیح، جانماز می باشد.

پدر مولوی، بهاءالدین ولد، پسرش و چند تن دیگر از اقوام و نزدیکان مولوی هم در این آرامگاه آرمیده اند.

%d8%a2%d8%b1%d8%a7%d9%85%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%85%d9%88%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%a7-%d9%82%d9%88%d9%86%db%8c%d9%87

اگر قصد سفر به ترکیه و بازدید از آرامگاه مولوی در مراسم سالگردش را دارید، با خود لباس گرم به همراه داشته باشید که هوا استخوان سوز است. همچنین خانم ها باید در این مراسم روسری به سر داشته باشند و جدا از مردان بنشینند. عکاسی و فیلم برداری هم آزاد می باشد.

19 دیدگاه برای "آرامگاه مولوی در کدام شهر است"

    1. 😂😂😂😂 زیارت شعر های بی ادبیش رو بخون شعر هایی که به رسول الله بی احترامی کرده رو بخون

  1. تو مملکت خودمون اینهمه شاعر و بزرگ مرد داریم به کدومشون به این اندازه رسیدن آخه؟کاش همشون از ایران بیرون بودن

  2. با سلام
    زیارت قبر مولانا در رسیدن به مقامات معنوی هیچ تاثیری ندارد. ..بهتر است اشعار ایشان را خوانده و رمزگشایی نموده و عمل کنیم….. درود بر شما و رحمت بر حضرت مولانا

    1. دلیل اینکه تو کشور ما به مرقد شاعران پارسی گوی اهمیت نمیدن اینه که اکثرشون اهل تسنن بودن.همیشه مذهب ما ایرانی هارو متمایز کرده از بقیه.

  3. به گفته و فرمایشات جناب جان استاد محمد رضا شجریان آرامگاه حضرت مولانا جلال الدین بلخی در ترکیه و قونیه نیست …
    ایشان گفتند که آرامگاهی و زیارتگاهی درست کرده اند و می گویند ک آرامگاه حضرت مولاناست در حالی که اینچنین نیست…
    و گفتند که ترکیه ای ها هرچی دستشون برسه و بی صاحب و با صحاب رو میدزدن و بنام خودشون میکنن …
    بنظر شما استاد محمد رضا شجریان که سالها با اشعار مولانا زندگی کرده و خونده و سروده بی دلیل این حرف رو نمیزنه … !
    میتونید سرچ کنید و پیدا کنید نظر و صحبت استاد شجریان در مورد اینکه آرامگاه مولانا در قونیه ترکیه نیست …

  4. عالی و باعث افتخار هر ایرانی. اشعار این فرهیخته به زبان ماست و ترکیه بخاطر بودن آرامگاه مولوی چقدر فخر می‌فروشد در صورتی که اشعار ایشان برای ما قابل فهم هست. با دیدن بعضی از نظرات می‌شود فهمید که هنوز هم مولوی دشمنانی دارد که ریشه اشان بیاری ذات یکتا ریشه کن خواهد شو چرا که مولوی یکتا پرست بود و همین کافیست و اهل دل بوده که هنوز چنین زنده است.

  5. شاعران و دانشمندان بزرگی همچون مولانا یکی از افتخارات کشورهای افغانستان و ایران بود و این باعث افتخار ما است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *