۷ صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز

در این مطلب قرار است به معرفی مختصر ۷ صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز : حجاری، آینه کاری، نقاشی، کاشی کاری، معرق کاری، گچ بری و مقرنس کاری، بپردازیم. تمام این هفت صنعت را در جای جای باغ نارنجستان قوام شیراز خواهید دید و از زیبایی و استقلال هنر ایرانی لذت خواهید برد.

برای اطلاع کامل از این باغ و آثار تاریخی و طبیعی و … در آن می توانید به صفحه باغ نارنجستان قوام شیراز مراجعه کنید.

۷ صنعت خیره کننده باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز علاوه بر قدمت تاریخی و چه و چه، جایی است که چشمان شما را به بازی می گیرد و چنان در هنرها و صنایع گذشته غرقتان می کند که سطلی از آب یخ نیاز است تا شما را به حال قبلی تان بر گرداند!

خب البته طبیعی است که ما در حال اغراق کردن هستیم و شما از دیدن نقش و نگارها غش نخواهید کرد، اما حقیقت را هم نمی توان کتمان کرد وجود این ۷ هنر و صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز در یک جا به قدری چشم نواز است که قطعا برای شما لذت بخش بوده، بارها در دل به خانواده قوام بد و بی راه خواهید گفت که چرا اینها در چنین بهشتی زندگی کنند و ما نه!

حال اما بهتر است که قدر این ساعاتی که در میان این ۷ صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز مشغول گشت و گذار هستید را بدانید و چشم از در و دیوار و پله و سقف و پنجره و آیینه و اتاق ها بر ندارید. در ادامه به شرح مختصری از این هفتگانه ی صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز خواهیم پرداخت و کِیف خواهیم کرد از هنر ایرانی.

حجاری: اولین صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز، شما را خواهد برد به دورانی بسیار دور. به جایی که افسانه ها رایج اند و تخت جمشید هنوز استوار است. و درختانی مینیاتوری که روی سنگ حجاری شده است. تمام این نقوش را بر بریده های سنگ خواهید دید و حظ خواهید برد.

آینه کاری: دومین صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز، آینه کاری ست، حضرات قوام و اعضای این خانواده چنان به خود می بالیدند که تالار آینه داشتند و در تالار شاه نشین شان هم در و دیوار و سقف را با آینه کاری خفه کرده اند. اما چه خفگی زیبایی!

آینه کاری در باغ نارنجستان قوام شیراز

نقاشی: سومین صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز، هنری ست پر سر و صدا که اصلا امکان ندارد در شیراز خاموش مانده باشد. آنطور که محمد علی خان قوام خوش داشته تالارهای غربی و شرقی اش را آکنده از طرح و نقش کنند و نمایی زنده به باغ ببخشند.

رنگ ها هم که همه طبیعی، از آن اجناس اعلا:

گل اخری، شنگرف، لاجورد، رنگ های معدنی و اکلیل و  …

 

نقاشی در باغ نارنجستان قوام شیراز

کاشی کاری: چهارمین صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز، کاشی کاری است و آن قدر طرح و داستان تصویری بر این کاشی ها ترسیم شده که آدم می ماند هاج و واج. چقدر کاشی کار کاربلد باید کار می کردند تا چنین شاهکاری را بنا کنند؟

از داستان عاشقانه شیرین و فرهاد و خسرو و شیرین بگیر تا صحنه های شکار حیوانات و میهمانی های اشرافی و …. همه بر این کاشی ها نقش بسته اند.

معرق کاری: پنجمین صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز، می باشد. روی در اتاق ها و تالارها و بر تن تمام ستون ها، آنچنان ظرافت و لطافتی از چوب سخت گردو ساخته شده که نگو و نپرس. شاید امروزی به نظر نرسد اما خب نرسد، چه اشکالی دارد، اصلا زیبایی اش به همین است.

گچ بری: یکی مانده به آخرین صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز است. قوام خان انگار گچ بر های بسیار حرفه ای داشته است چرا که طرح های متنوعی چون شطرنجی و خفته راسته و بند سنگ را که مشاهده می کنید، به استادی سازندگان آنها پی خواهید برد. در تن و طاق این باغ، رد این صنعت همه جا به چشمتان نور خواهد داد.

مقرنس کاری: آخرین صنعت باغ نارنجستان قوام شیراز مقرنس کاری است. مقرنس هنری است که زیر طاق ها و طاقچه ها سقف های مساجد و تالارها به کار می رود و با آجر و کاشی و گچ به ساختن آثاری حجمی می پردازد.

درگاه این باغ نارنجستان قوام را هشت ضلعی ای تشکیل داده که اوج مقرنس کاری هنرمندان ایرانی را در آن می توانید نظاره کنید و به به و چه چه کنان به داخل باغ بروید.

ارسال شده در راهنمای سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *