کلمات ارمنی که در سفر به ارمنستان باید بلد باشید

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید دانستن کلمات ارمنی به شما کمک می کند راحت تر بتوانید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید. تصور کنید وارد کشوری شده‌اید که زبان آن را بلد نیستید و مردم محلی نیز زبان شما را نمی دانند. به نظر شما چه کاری باید انجام داد؟

بهترین راهکار برای برقراری ارتباط با افراد محلی، دانستن چند کلمه و اصطلاح پرکاربرد ارمنی است. مردم محلی ارمنستان از اینکه شما سعی می‌کنید به زبان ارمنی صحبت کنید، بسیار خوشحال خواهند شد و کمک‌های خود را از شما دریغ نخواهند کرد. اما سوال مهم این است، که چه کلمات و یا عبارات ارمنی را باید بدانیم؟ در این مطلب پرکاربرد ترین کلمات ارمنی که هر مسافری در سفر به ارمنستان باید بلد باشد را برای شما آورده ایم. بعد از خواندن این مطلب اگر قصد سفر به ارمنستان را داشتید حتما صفحه تور ارمنستان را نیز مشاهده بفرمایید.

سلام

Barev dzez (ba-rev d-zez)

هنگامیکه وارد رستوران، مغازه، موزه یا فروشگاه‌ها می‌شوید، بسیار مرسوم و مودبانه است که به زبان ارمنی سلام دهید. در این مکان‌ها بهتر است به صورت رسمی از عبارت Barev dzez استفاده کنید و در صورتی که دوست و یا آشنایی دیدید، کافی است به تنهایی کلمه barev  یا voghdjooyn را بگویید که هردو به معنی سلام به صورت غیررسمی در زبان ارمنی است. این کلمه جزو پرکاربردترین کلمات ارمنی است که باید بلد باشید.

متشکرم

Shnorrhakalutsjun (shno-rha-kal-ut-syun)

کلمه فرانسوی merci، از جمله کلماتی است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به معنی تشکر کردن است. در ارمنستان نیز مردم محلی به صورت کاملا دوستانه و غیر رسمی از کلمه مرسی استفاده می‌کنند. اما در صورتی که خواستید به صورت رسمی و کاملا مودبانه از شخصی تشکر کنید، بهتر است از عبارت Shnorrhakalutsjun استفاده کنید. از لحاظ تلفظ شاید کمی در ابتدا سخت به نظر برسد، اما در صورت استفاده زیاد، کلمات ارمنی ملکه ذهن خواهند شد.

بله و خیر

Ajo / votsh (ajo / votch)

برخی از مردم ارمنستان ممکن است آشنا به زبان انگلیسی نباشند، پس بهتر است معادل بله و خیر را به زبان ارمنی بدانید. کلمات ارمنی Ajo به معنی بله و votsh به معنی خیر را به خاطر بسپارید.

حال شما چطور است؟

Inchpes ek? (inchpes ek)

اگر دوست دارید گفتگویی را با یک محلی آغاز کنید، بعد از کلمه “سلام” می‌توانید از جمله پرسشی Inchpes ek به معنی “حال شما چطور است؟” استفاده کنید. این عبارت نیز همانند واژه “سلام” حالت رسمی و غیر رسمی دارد. در حالتی که با یک فرد جدید و یا فردی مسن می‌خواهید صحبتی را شروع کنید بهتر است از جمله بالا استفاده کنید و برای کسانی که با آنها آشنا هستید، می‌توانید این عبارت را بگویید vonts es

حال من خوب است

Lav (lav)

بالطبع بعد از سلام و پرسیدن حال طرف مقابل، آنها نیز احوال پرسی خواهند کرد، با کلمه Lav به آنها می‌گویید که حال‌تان خوب است.

اسم من … است

Im anunae… (im anu-nae)

ارمنی زبان‌ها، وقتی متوجه می‌شوند، گردشگران تا حدودی کلمات و اصطلاحات آن کشور را فراگرفته اند و در حال استفاده هستند، دوست دارند گفتگو را بیشتر کنند و ممکن است نام شما را بپرسند. در این زمان می‌توانید با جمله Im anunae… خود را معرفی کنید.

من اهل … هستم

Es… (eess…)

معمولا مردم محلی بعد از اطلاع از اسم‌تان، ممکن است از شما اسم کشورتان را نیز بپرسند، با گفتن عبارت Es… و نام کشورتان به زبان خودشان، آنها را از اینکه تلاش می‌کنید، ارمنی صحبت کنید، شگفت زده نمایید.

دوستت دارم

Yes kez sirumem

به هر حال عشق است و ممکن است هر جایی پیش بیاید. اگر در سفر به ارمنستان عاشق کسی شدید و خواستید کلمات ارمنی معادل دوستت دارم را به کار ببرید می توانید بگویید yes kez sirumem

ببخشید

Neerhorutsun (ne-rha-hut-sun)

در بسیاری از مکان‌ها مثل رستوران، فروشگاه، کافه ‌ممکن است از کسی کمکی یا چیزی بخواهید، یا قصد صدا کردن شخص خواستی را در این اماکن داشته باشید پس دانستن این عبارت ضروری است: Neerhorutsun. اگر کلمه knerek را نیز شنیدید، بدانید که نوع غیر رسمی کلمه ببخشید به ارمنی است.

معذرت می خواهم

Tsavum em (tsa-vum em)

اگر در خیابان یا مکان‌های پرتردد به کسی برخوردید، بهتر است از کلمه ارمنی Tsavum em  به معنی معذرت می خواهم استفاده کنید.

لطفا

Khntromem (kh-n-tro-mem)

کلمه لطفا یکی دیگر از کلمات ارمنی است که بسیار پرکاربرد است، مثلا وقتی که می‌خواهید از کسی آدرسی بپرسید یا سفارش غذایی را بدهید، کلمه Khntromem به معنی لطفا است.

من نمی فهمم

Sa es chem haskanum (sa es chem has-ka-hum)

ممکن است مردم محلی بخواهند با شما، به زبان ارمنی حرف بزنند که در اینجا با گفتن عبارت Sa es chem haskanum به آنها اعلام می‌کنید که نمی‌توانید به زبان آنها صحبت کنید.

خداحافظ

Tstesutsyun! (ts-teess-uts-yun)

در هنگام خروج از رستوران، فروشگاه و … مودبانه است که بگویید Tstesutsyun! که به معنی “خداحافظ” است. کلمه ارمنی tsae نیز به همین معناست که در گفت‌وگوهای غیر رسمی می‌توان آن را بیان کرد.

میتوانم منو را ببینم؟

Menyun kbereq? (men-yun kber-eq)

بعد از سلام و انتخاب جا در رستوران و یا کافه، با عنوان جمله پرسشی Menyun kbereq لیست غذاها را دریافت کنید. اگر هوس خوردن دسر کردید، با گفتن عبارت سوالی deserti menyun kbereq منو دسر به شما داده می‌شود.

آب

Jhur (jhur)

اصلا مهم نیست در رستوران هستید یا کافه، دانستن کلمه Jhur که به معنی آب می‌باشد، بسیار مهم است. پس حتما این کلمه ارمنی را به خاطر بسپارید.

صورتحساب لطفا!/ می‌توانم صورتحساب را داشته باشم؟

Hashiveh kbereq? (ha-shiv-ek kbe-req)

در رستوران‌های محلی که کمتر کلمات انگلیسی میان افراد رد و بدل می‌شود، در انتها، برای دریافت صورتحساب‌تان باید جمله پرسشی Hashiveh kbereq را بگویید.

سرویس بهداشتی کجاست؟

Vortegh eh zoqaraneh? (vort-egh eh zoo-qa-ra-neh)

زمانی که مکان سرویس بهداشتی عمومی را در منطقه‌ای که هستید، پیدا نکردید، یا در رستوران/کافه متوجه فضای مخصوص سرویس بهداشتی نشدید، می‌توانید این سوال را بپرسید. Vortegh eh zoqaraneh که بلافاصله افراد محلی، نزدیکترین مکان را به شما نشان خواهند داد.

میتوانید من را راهنمایی کنید؟

Indz koqneq? (indz koq-neq)

ممکن است بخواهید آدرس یک مکان و یا یک موردی را از افراد محلی بپرسید، بهتر است گفتگو خود را با جمله مودبانه ارمنی Indz koqneq آغاز کنید.

به راست / به چپ بپیچید

Arch, dzakh (atch, dzakh)

دانستن کلمات مربوط به جهت‌ها، در هر زبانی یکی از مهمترین کلماتی است که لازم است گردشگران آن را بدانند، مخصوصا زمانی که قرار است آدرس از افراد بومی پرسیده شود. در این هنگام عبارات “به راست بپیچید  Arch / به چپ بپیچید  dzakh” گفته می‌شود.

ایستگاه اتوبوس کجاست؟

Vortegh eh kangareh? (vort-egh eh kan-ga-reh)

یکی دیگر از عبارات پرکاربرد ارمنی برای مسافران، پرسیدن ایستگاه اتوبوس است. در این وقت جمله را Vortegh eh kangareh بپرسید تا آدرس نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به شما داده شود.

قیمت چند؟

Inchqan eh? (inch-qan eh)

نگران پرسیدن قیمت کالاها از فروشندگان سوپرمارکت‌ها و یا فروشگاه‌های فروش صنایع دستیِ محلی که ممکن است نتوانند به زبانی غیر از ارمنی صحبت کنند، نباشید. کافی است عبارت Inchqan eh را بپرسید تا قیمت کالاها را به شما اعلام کنند.

اعداد به ارمنی

اعداد به ارمنی معنی
Tsrho ۰
Mek ۱
Yerku ۲
Yereq ۳
Chors ۴
Hingue ۵
Vets ۶
Yot ۷
Oot ۸
Inneh ۹
Tas ۱۰
Haryoor ۱۰۰
Hazar ۱۰۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *