چرا باید از جزایر پرنس در استانبول بازدید کنیم؟

استانبول دو جاذبه ی مهم توریستی دارد که برای هر کدام تقریباَ یک روز کامل از سفر خود را باید اختصاص دهید: سفر به یک یا چند تا از جزایر پرنس (Princes’ Islands) و تور کشتی سواری در تنگه ی بسفر. معمولاَ این سؤال برای توریست ها به وجود می آید که آیا اختصاص یک یا دو روز به این مکان ها در سفر غالباَ کوتاه به استانبول، ارزشش را دارد؟ پاسخ به این سؤال سخت است و کاملاَ بر اساس ارجحیت های شخصی شماست. بنابراین اجازه دهید توضیحاتی درباره ی آنچه در سفر یک روزه به جزایر پرنس می توانید انتظار داشته باشید و بهترین راه های رسیدن به آن را در این مقاله به شما ارائه کنیم.

 

جزایر پرنس به کجا اطلاق می شود؟

جزایر پرنس (Kızıl Adalar یا فقط Adalar هم گفته می شود.) مجموعه ای از ۹ جزیره ی کوچک در دریای مرمره هستند. این جزایر که در دوران امپراطوری بیزانس به عنوان محلی برای تبعید استفاده می شدند، امروزه تبدیل به یک مقصد پرطرفدار توریستی و محلی برای فرار از زندگی شلوغ و نا آرام شهری تبدیل شده اند. از ۹ جزیره تنها ۴ تای آنها به روی عموم باز هستند: بویوک آدا (Büyükada) که بزرگترین و پرطرفدار ترین است، بورقاز آدا (Burgazada)، هیبلی آدا (Heybeliada) و کینالی آدا (Kınalıada).

adalar2

ویژگی های جزایر پرنس

ویژگی اصلی این جزایر سکوت و آرامش آنهاست. ورود همه ی وسایل نقلیه ی موتوری ممنوع است و این موضوع جزایر را تبدیل به سرزمین صلح و آرامش ساخته. تنها صدایی که می شنوید، صدای زنگ دوچرخه و سم اسب است. دوچرخه و کالسکه هایی که توسط اسب کشیده می شوند، وسایل اصلی حمل و نقل در جزیره اند.

امّا این تنها ویژگی ای نیست که جزایر پرنس را منحصر به فرد می کند. هنگامی که وارد جزایر می شوید، خود را در خیابان های باریکی که با کاج های جنگلی دست نخورده و یا کلبه های ویکتوریایی چوبی و زیبا احاطه شده اند، می یابید و این محیط اعجاب انگیز شما را به اواخر قرن ۱۹ میلادی می برد.

heybeliada

رفت و برگشت به جزایر پرنس استانبول چگونه است؟

بدیهی است که قایق و کشتی راه های رفت و آمد به جزیره اند، ولی گزینه های مختلفی در این زمینه وجود دارند. اتوبوس های دریایی (قایق های سریع) که توسط IDO (İstanbul Deniz Otobüsleri) سازماندهی می شوند و قایق های معمولی که توسط Şehir Hatları سازماندهی می شوند، انتخاب های شما هستند.

مبدأ هر دو مورد گفته شده Kabataş بوده که به سادگی به وسیله ی حمل و نقل عمومی در دسترس است. از “تکسیم” می توانید خط F1 قطار کابلی بین Kabataş-Taksim و یا از “سلطان احمد”  خط تراموآ T1 بین Kabataş-Bağcılar را سوار شوید.

اتوبوس های دریایی سریع ترین گزینه اند. اگر در تمام جزایر توقف داشته باشند، سفر حداکثر ۵۵ دقیقه به طول می انجامد. هزینه ی هر نفر (در مسیر یک طرفه) ۱۰ لیر می شود. (در صورت داشتن Istanbul Kart به ۷٫۸۰ لیر کاهش می یابد.)

قایق های معمولی کندترند و سفر با آنها بر اساس تعداد توقف ها می تواند تا ۱۰۰ دقیقه به طول بیانجامد. مزیت آنها قیمت ارزانتر و تعداد بیشترشان است. (۵ لیر برای هر نفرکه در صورت داشتن Istanbul Kart به ۳٫۸۵ لیر کاهش می یابد.)

یک توصیه ی مهم! هر روزی که قصد سفر به این جزایر را دارید، سعی کنید اوّلین اتوبوس دریایی (قایق سریع تر) را سوار شوید. در این صورت دیگر با ازدحام جمعیت محلی مواجه نمی شوید. برای برگشت هم از ساعت حرکت آخرین قایق اطمینان حاصل کنید. هرچند بعضی جزایر هتل های خوبی دارند ولی نباید آخرین قایق را از دست بدهید.

جدول زمانی حرکت شناورها بر اساس فصل تغییر می کند، پس از ساعت دقیق حرکت اتوبوس های دریایی و قایق های معمولی اطمینان حاصل کنید.

1 دیدگاه برای "چرا باید از جزایر پرنس در استانبول بازدید کنیم؟"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *