یوگسلاوی به چند کشور تقسیم شد

قبل از پاسخگویی به این سوال که یوگسلاوی به چند کشور تقسیم شد ، اجازه دهید چند خطی درباره خود یوگسلاوی بگوییم.

یوگسلاوی کشوری است که در شبه جزیره بالکان واقع شده است. یوگسلاوی در جنوب شرقی اروپا و در ساحل دریای آدریاتیک که شبه جزیره آپنین را از شبه جزیره بالکان جدا می کند، قرار گرفته است.

سرزمینی که از آن صحبت کردیم ، اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط الکساندر اول، یوگسلاوی نام گرفت.

شاید بتوان گفت جرقه تجزیه یوگسلاوی با مرگ تیتو که رئیس حزب کمونیست در آن منطقه بود، زده شد.

نام کشورهای تجزیه شده از یوگسلاوی سابق

از آغاز دهه ۹۰ میلادی آرام آرام یوگسلاوی به چند کشور تقسیم شد.

در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۱ ، دو کشور کرواسی و اسلوانیا از یوگسلاوی جدا شدند.

مقدونیه هم از جمله دیگر کشورهایی بود که از یوگسلاوی جدا شد. طی رفراندومی که در ۸ سپتامبر سال ۱۹۹۱ در مقدونیه برگزار شد ، مردم با ۷۴ درصد آرای موافق ، مقدونیه را به عنوان یک کشور مستقل از یوگسلاوی جدا کردند.

همین اتفاق در همین سال برای کوزوو هم شکل گرفت و آنها هم طی یک همه پرسی ، خود را از صربستان جدا نمودند.

یک سال بعد در ۱۷ آوریل ۱۹۹۲ ، صربستان و مونته نگرو از یوگسلاوی جدا شدند و جمهوری فدرال یوگسلاوی جدید نام گرفتند.

در ۲۹ فوریه ۱۹۹۲  بوسنی و هرزه گوین از یوگسلاوی جدا شد.

در نهایت جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی در جریان جنگ‌های یوگسلاوی تجزیه شد و تنها دو جمهوری صربستان و مونته‌نگرو باقی‌ماندند که تا سال ۲۰۰۳ با نام جمهوری فدرال یوگسلاوی شناخته می‌شدند. در سال ۲۰۰۳ ، کشور یوگسلاوی به صربستان و مونته‌نگرو تغییر نام داد. برخی کشورها مانند آمریکا ، از سال ۱۹۹۲ به این کشور، صربستان و مونته‌نگرو می‌گفتند. در ۳۱ مه ۲۰۰۶ همه‌پرسی استقلال در مونته‌نگرو برگزار شد و ۵۵٫۵٪ شرکت‌کنندگان ، رأی به استقلال مونته‌نگرو دادند.

با جداشدن مونته‌نگرو از صربستان ، نام یوگسلاوی به تاریخ پیوست.

بنابراین در پاسخ به این سوال که یوگسلاوی به چند کشور تقسیم شد، باید بگوییم که یوگسلاوی به هفت کشور تقسیم شد، اما بررسی تاریخ دقیق و مطالعه علل و جریانهایی که باعث تجزیه یوگسلاوی شدند ، فرصت دیگری می طلبد.

ارسال شده در راهنمای سفر

25 دیدگاه برای "یوگسلاوی به چند کشور تقسیم شد"

  1. آقاجان چرامزخرف میگیدمرض داریدازاینکه مطالب دروغ بگیدومردم رومنحرف کنید لعنت خدابرشماضدانقلاب‌هاکه{( منافقین بدترازکفارند)}ای خدازلیل‌وزمین‌گیرکنه‌شماضدانقلاب‌هارایه مَثل معروف هست که میگه به حرف گربه سیاه بارون نمیادوآب‌دریاهم‌به‌دهن سگ{(منظورشماضدانقلاب‌ها)}نجس نمیشه.آخه حرام زاده‌هایوگوسلاوی سال[۱۹۹۱]الی[۱۹۹۲]ازهم فروپاشیدپس چجوریه که درسال[۱۹۹۸]درمسابقات جام‌جهانی‌فرانسه تیم ملی فوتبال کشورما‌{(ایران)}❤💞بایوگوسلاوی مسابقه دادونتیجه‌بازی‌هم[ ۰-۰]مساوی شدیعنی یوگوسلاوی۱۹۹۱متلاشی شده اماروح اون توسال۱۹۹۸بافوتبال کشورمامسابقه دادند.ببینیدشماضدانقلاب‌هاومنافقین هیچ غلطی نمیتونیدبکنیدچرا چون با تدبیر و درایت رهبرمسلمین‌جهان‌حصرت‌امام[{(سید‌علی‌خامنه‌ای)}]که جان‌مال همه کس‌وهست‌ونیست من فدایش بشوندوخداوندازعمربکاهد‌وبرعمررهبرمون اضافه کندزیراکه ایشان نورایران وجهان هستندومانند‌نورروشنایی‌درتاریکی‌هاوضُلمات چراغ راه مسلمین‌جهان هستندبه برکت وجودایشان شماازآب‌دماغ بُز هم کمتر واز مدفوع حیوانات هم ناچیزتر‌وازمُردارسگ‌وخوک‌هم ذلیل‌ترهستین معلومات غلط روبرین به‌اون دوستان مغز نُخودی منافق‌تون بگیدکه چون‌شمامنافقین همگی مغز‌تون‌از‌نصف‌نخودهم کوچیکترهستند‌معادل دقیق روبگم مغز لَپه‌ای هستید امثال شماهااین مزخرفات‌روباورمیکنن… درآخر تُف به زات منافق‌تون

    1. عزیزم زیاد حرص نخور برای پوستت خوب نیست. تیمی که با ما تو جام جهانی مسابقه داد یوگسلاوی تازه تاسیس بود به نام جمهوری فدرال یوگسلاوی. ضمنا یوگسلاوی تجزیه اش به این راحتی که نوشته شده نبود. خونین بود خونین !

      1. اینا بچه مچه هستن شما سخت نگیر. من کلاس اول راهنمتیی بودم سال ۱۹۹۱ قشنگ جنگشونو یادمه. خون و خونریزی. صربها مشلمین رو میگرفتن تجاوز میکردن تا نسل صرب زیاد بشه. آخرشم متفقین ریختن و دخالت کردن وگرنه داشت جنگ جهانی سوم بپا میشد.

    2. برادر عزیز خدا رهبری حفظ کنه
      تو جام جهانی ۹۸ کرواسی هم بود
      پس یعنی دوتا نماینده داشتن
      دوست عزیز این چند خطی که اینجا نوشته شده طی بیست سال اتفاق افتاد نه تو یه دقیقه

  2. دوست بزرگوار . لطفاً متن را کامل بخونید . نوشته که تا سال ۲۰۰۳ جمهوری فدرال یوگسلاوی وجود داشت . در ضمن این اسم یعنی یوگسلاوی ۳ بار با پسوند های مختلف در تاریخ های مختلف وجود داشته . عزیزم . هیچ ربطی هم به ضد انقلاب و این ها نداره .لطفاً مطالعه کن . هر چیزی هم به هم ربط نده .

  3. شما دچار مشکلات بسیار جدی عصبی هستید. اگه براتون ممکنه با پزشک مشورت کنید و اگر نه از خوراکی های سردمجاز پرهیز کنید و دمنوش به لیمو و گل گاوزبان و زعفران رو مرتب بنوشید

  4. این از اون ادم ها هاست که به اسم دین به دین ضربه میزنند خودش هم میدونه چی میگه میخواد اینجوری بگه که طرفدارای انقلاب یک عده ادم بی سواد ک بی منطق هستند مدیر سایت نباید این نظرات تنش زا را پخش کنه.

  5. وای که چقد خندیدم از دست ایشون…چیو ب چی ربط داد خدایا😂😂😂این مگسان دور شیرینی خدا میدونه چیا بهشون میرسه که تا یه چی میشه اینطوری به بقیه حمله میکنن

  6. یه سری حرف های بی سر و ته که حتی از یک روان پریش بسیار عصبی هم انتظار نمیره. مثلا داره یه سری المان های مذهبی رو تمسخر می کنه. اون هم با روش یابو فرض کردن مخاطب… از این معلوم الحال که بگذریم، ممنونم بابت مطلب. مدتها واسم سوال بود که چجوری ۹۲ فروپاشیده و تو جام جهانی با ما بازی کرده که تو متن موجز بهش پرداخته شد… فقط نکته اینکه چقدر پتانسیل فوتبالیشون خوب بوده که تو اون وضع پسا بکش بکش! و اختلافات داخلی تونستن برن جام جهانی!!

  7. با سلام

    با توجه به اینکه بنده در حال گذراندن پایان نامه دکترای خود در زمینه بالکان و بویژه یوگسلاوی سابق هستم، آخرین اطلاعات تاریخی بدین شرح می باشد:
    ۱- اولین بار کشور پادشاهی یوگسلاوی در خلال جنگ جهانی اول در توافق بین اسلونها، صربها، کرواتها، مونته نگروها و اسلاو های جنوبی در سال۱۹۱۸ میلادی تشکیل شد.
    ۲- با شروع جنگ جهانی دوم و اشغال پادشاهی یوگسلاوی بدست آلمان و ایتالیا، و تغییر معادلات ژئوپلیتیک منطقه بالکان، و مقاومت پارتیزان ها و در نهایت پیروزی کمونیست ها به رهبری مارشال تیتو، جمهوری خلق کمونیستی یوگسلاوی در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد که عبارت بودند از : جمهوری های اسلوونی، صربستان، مقدونیه، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، کرواسی و دو منطقه خودمختار به نام ویوودینا و کوزوو که پس از مدتی این کشور به جمهوری فدرال یوگسلاوی تغییر نام داد.
    ۳- با فروپاشی شوروی و بلوک شرق، به طبع جمهوری فدرال یوگسلاوی هم دچار اضمحلال گردید در پی درخواست استقلال جمهوری های اسلوونی و کرواسی جنگ های داخلی بین ارتش فدرال یوگسلاوی با این جمهوری ها صورت گرفت که نهایتا پس از سه ماه با حمایت اتحادیه اروپا از اسلوونی و کرواسی این کشور ها از یوگسلاوی جدا شدند.
    ۴- بعد از آن جمهوری مقدونیه نیز، بدون درگیری از یوگسلاوی جدا شد.
    ۵- پس این سه کشور مردم جمهوری بوسنی و هرزگوین برای جدایی از یوگسلاوی رفراندم برگزار کردند که با ۶۴ درصد رای به جدایی از یوگسلاوی دادند، و این کشور نیز رسما در سال ۱۹۹۲ از یوگسلاوی جدا شد، اما به دلایل زیاده خواهی دولت صربستان و صرب های بوسنی جنگ و نسل کشی مسلمانان براه افتاد، که شرح آن در این فرصت نمی گنجد. به تاریخ جنگ بوسنی و هرزگوین مراجعه شود.
    ۶- پس از آن از سال ۱۹۹۲ صربستان و مونته نگرو مجبور شدند نام اتحادیه یوگسلاوی جدید را برای خود انتخاب کنند که تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت. از سال ۲۰۰۳ نام این کشور مجددا به نام جمهوری صربستان – مونته نگرو تغییر پیدا کرد.
    ۷- در سال ۲۰۰۶ با رفراندم آزاد توسط مونته نگرو مردم به جدایی این کشور از صربستان رای مثبت دادند و این کشور نیز رسما از صربستان جدا شد.
    ۸- پس از آن بود که در سال ۲۰۰۸ منطقه خودمختار کوزوو نیز، به طور یک جانبه از صربستان جدا شد. البته کوزوو در سال ۱۹۹۹ با اتحادیه یوگسلاوی دچار بحران و جنگ شد و از سال ۲۰۰۰ تحت نظر نهاد های بین المللی اداره می شود. این کشور تا هماکنون نیز بطور رسمی نتوانسته است عضویت سازمان ملل را بدست آورد. اما بصورت مستقل و بدون دخالت صربستان با انتخاب آزاد مردم کوزوو و نظارت بین المللی اداره می شود.
    با تشکر

  8. باسلام. طرفدارای آقای خامنه ای اولا انقدر بیسواد نیستند که حتی در نگارششون بیسوادی بیداد کنه. دوما طرفداران رهبر ایران آدمهای بددهن وفحّاش وهرزه گویی نیستند. سوما هم که اصولا عقل دارند وبر خلاف شما چشم وعقلشونو نمیبندن وجاهای دیگشونو با هم باز کنن. خدا بشما وهمه مریضتی واجب العلاج سلامتی عطا کنه.

  9. خدانکشتت بااین اطلاعاتت حالا پایین بودن اطلاعات عیب نیست ولی اینکه متن جلوی چشمهاتونتونی بخونی ویادرک درستی ازمطلب نتونی بکنی این دیگه یه ایرادجدیه همون نتیجه بازی ایران یوگسلاوی هم که تنها نکته پیروزی بخش وبه نحوی برگ است بود😁اونم اشتباه گفتی خخخ😂😂😂😂

  10. چقد خندیدم . بردار عزیز ، یه وقتایی شهامت سکوت از گفتن مطالبی که نسبت بهشون آگاهی نداری بسیار ارزشمندتره
    همیشه شاد باشید .

  11. لطفا این پست ها رو
    که احتمالا از آلبانی فرستاده می شود منتشر نکنید
    تشکر از مطلبطون

  12. سلام بر آقایون تحلیل گر وباهوش😂 کشور یوگسلاوی سالهاست که منحل شده واسمش به کلی فراموش شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *