چگونه کارت استانبول تهیه کنیم؟

به کمک کارت استانبول (Istanbul Kart) هزینه ی استفاده از انواع وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول کاهش می یابد. بلافاصله پاسخ سؤالی که در عنوان مقاله مطرح شده را می دهیم: بله، اگر در مدت اقامت خود در استانبول قصد دارید چندین مرتبه از حمل و نقل عمومی استفاده کنید، ارزشش را دارد. بنابراین اگر نمی خواهید که تمام طول سفر خود را با پای پیاده یا گرفتن تاکسی بگذرانید، ادامه ی این مقاله را برای فهمیدن نحوه ی دریافت، روش استفاده و مزایای استفاده از کارت استانبول دنبال کنید.

istanbulkart-671

کارت استانبول چیست؟

این کارت در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. از تکنولوژی RFID (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) بهره می برد و کاربرد اصلی آن پرداخت کرایه ی استفاده از حمل و نقل عمومی است. ابعاد آن درست هم اندازه ی کارت های اعتباری معمول است، بنابراین به راحتی در کیف پول شما جای می گیرد. هزینه ی استفاده از کارت از قبل پرداخت می شود و به راحتی قابل شارژ است.

مزایای کارت استانبول

گرفتن کارت استانبول چندین مزیت نسبت به گرفتن بلیط در هر بار مراجعه به حمل و نقل عمومی دارد.

چند منظوره – این کارت به تنهایی شما را قادر به پرداخت کرایه ی انواع وسایل حمل و نقل از قبیل اتوبوس، مترو، قایق، قطار کابلی و تراموآ (حتی نوع قدیمی آن که در خیابان استقلال فعال است) می کند. علاوه بر این اکثر این وسایل حمل و نقل دیگر پول نقد قبول نمی کنند، بنابراین قبل از سوار شدن به آنها باید نوعی بلیط تهیه کنید.

پیش پرداخت – کارت استانبول یک کارت اعتباری و قابل شارژ است. بنابراین دیگر احتمال معطل شدن در صف یا از دست دادن اتوبوس یا تراموآ در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی وجود ندارد. شارژ مجدد کارت از دستگاه های تعبیه شده و اکثراً با کمترین معطلی صورت می گیرد.

سهولت استفاده – لازم نیست حتماً بین کارت و کارت خوان تماس ایجاد شود. برای کارکرد صحیح می توان کارت را تا فاصله ی ۸ سانتی متری از کارت خوان نیز نگه داشت یا آن را تکان داد. در اکثر موارد حتی لازم نیست آن را از کیف پول یا کیف دستی خود خارج کنید. پس از پرداخت موفق کارت خوان صدایی داده و صفحه ی نمایش روشن شده و مبلغ باقی مانده را نمایش می دهد. اگر مبلغ داخل کارت کافی نباشد، عبارت Kontör Yetersiz در صفحه نشان داده می شود.

پشتیبانی از چند مسافر – هر کارت استانبول تا ۵ نفر را پشتیبانی می کند، بنابراین نیاز به خرید کارت های متعدد نیست. پس از هر بار استفاده از کارت و ورود مسافر به ایستگاه، چند ثانیه صبر کنید و سپس مجدداً از کارت استفاده کنید. با توجه به تجارب شخصی ای که به دست آورده ایم، سعی کنید از هر کارت برای بیش از ۳ نفر استفاده نکنید.

تخفیف – با استفاده از این کارت شما از ۴۰% تخفیف نسبت به کرایه ی معمول بهره مند می شوید. مثلاً به جای پرداخت ۴ لیر در هر مسیر، ۲٫۴۰ لیر پرداخت می کنید. در یک بازه ی زمانی دو ساعته می توانید تا ۵ بار مسیر یا وسیله ی خود را عوض کنید و هر دفعه مبلغ کمتری را پرداخت کنید.

 

از کجا کارت استانبول را تهیه کنیم؟

آسان ترین راه برای تهیه ی کارت استانبول باجه های فروش در ایستگاه های حمل و نقل اصلی مانند فرودگاه، سلطان احمد، تکسیم و Eminönü است. برای خرید کارت استانبول باید مبلغ غیر قابل استرداد ۱۰ لیر (برای خود کارت و خدمات آن) و همچنین مبلغ مورد نظرتان برای شارژ کارت را پرداخت کنید.

 

چگونه کارت استانبول را شارژ کنیم؟

برای شارژ کارت می توانید به دکه های روزنامه فروشی یا مغازه های کوچکی که این خدمات را ارائه می کنند مراجعه کنید. (دنبال عبارت Akbil Dolum Noktası بگردید) همچنین روش دیگر استفاده از دستگاه های ویژه ی تعبیه شده در ایستگاه های حمل و نقل اصلی است. این دستگاه ها اسکناس های ۵، ۱۰ و ۲۰ لیری را قبول می کنند و دستورالعمل استفاده از آنها به چندین زبان در دسترس است. روی ماشین ها نوشته شده که اسکناس ۵۰ لیری هم قبول می کنند، اما این موضوع لغو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *