غذاهای خیابانی استانبول

خوردن غذاهای خیابانی استانبول، کاری معمول در زندگی روزمره ی مردم  است. امکان ندارد که یک کیلومتر در مسیری پیاده روی کنید و چندین فروشنده ی خیابانی و اسنک فروشی نبینید. منظورمان از “غذای خیابانی” صرفاَ غذایی که در خیابان خریداری و خورده می شود نیست، بلکه مجموعه ای از خوراکی های سبک مانند börek (شیرینی)، Kebap ، döner و کوفته هم مدنظر ما هستند.

 

3

غذاهای گرم

Kebap – احتمالاً اگر از یک توریست بخواهید نام غذاهای خیابانی استانبول را بیاورد، Kebap و Döner اولین نام هایی خواهند بود که به ذهن وی رسند. به تکه های کوچک گوشت کباب شده ی گاو، گوسفند یا مرغ، Kebap می گویند. İskender Kebap ، Adana Kebap ، Patlıcan Kebap و Şiş Kebap از جمله انواع پرطرفدار آن هستند.

Döner – این غذا از لایه های نازک گوشت که به روی هم در یک سیخ عمودی قرار گرفته و کباب می شوند، تشکیل می شود. Döner اساس بسیاری از میان وعده های سریع (یا حتّی وعده های غذایی کامل) از قبیل Pilav Üstü Döner ، İskedender و Dürüm است. بسیاری از رستوران هایی که در فضای سرپوشیده و باز غذا سرو می کنند، این غذا را ارائه می کنند ولی بیشترین تراکم آنها در ابتدای خیابان Istiklal در میدان Taksim است.

Börek – یک شیرینی که از چندین لایه ی نازک تشکیل شده و دارای شکل و محتویات خاصی می باشد.  مردم محلی برای یک صبحانه یا نهار سریع به مغازه های کوچک Börek فروشی مراجعه می کنند. ıspanaklı börek (پر شده با اسفناج)، peynirli börek (پر شده با پنیر)، kıymalı börek (پر شده با گوشت چرخ کرده) و patatesli börek (پر شده با سیب زمینی) از انواع خوشمزه و پرطرفدار آن هستند. اگر به دنبال نوع ساده ی آن هستید، su böreği را سفارش دهید.

epibrek

Pide – یک نان پف کرده و پیتزا مانند که در انواع مختلفی عرضه می شود. Kaşarlı Pide (با پنیر آب شده) و Sucuklu Pide (با پنیر آب شده و سوسیس تند) از پرطرفدار ترین انواع آن هستند.

Lahmacun – این غذا به نوعی پیتزا به سبک ترکیه ای است. از یک تکه ی بسیار نازک و بیضی شکل از pide همراه با گوشت چرخ کرده، پیاز، عصاره ی فلفل و گاهی اوقات همراه با گوجه فرنگی، فلفل، جعفری و ادویه جات پخته می شود. معمولاَ همراه با سالاد و چند قطعه لیمو در کنار ظرف سرو می شود. مردم محلی سالاد را روی پیتزا ریخته، لیمو را روی آن فشرده و کل آن را به صورت یک رول در می آورند.

Mısır – ذرت تازه ی آب پز یا کباب شده که اغلب آغشته به نمک یا سایر ادویه جات است. این میان وعده ی محبوب معمولاً در طول ماه های تابستان و توسط فروشنده های خیابانی فروخته می شود.

Kestane – به دلیل کمبود ذرت در زمستان، فروشندگان خیابانی که در مورد قبل به آنها اشاره کردیم در زمستان به سمت شاه بلوط بو داده روی می آورند.

Balık ekmek – ترجمه ی آن “نان ماهی” می شود و محتویات آن هم دقیقاً همین موارد هستند. ماهی در جلوی چشمان شما کباب یا سرخ شده و داخل یک تکه بزرگ نان قرار می گیرد. اگر طرفدار غذای فوری هستید، می توانید در منطقه ی Eminönü و در ساحل کنار پل Galata تجربه ای عالی از این غذا داشته باشید.

5

غذاهای سرد

Simit – یک رول حلقوی شکل، ترد و خوشمزه که روی آن کنجد پاشیده شده. معمولاً توسط فروشندگان خیابانی در گاری های متحرک که در جلوی آنها شیشه قرار دارد، فروخته می شود. دو نوع اصلی دارد: sokak simit (در خیابان فروخته شده و بسیار ترد است.) و pastane simit (در مغازه ها فروخته شده و نرم تر است.)

Açma – نان کماچ حلقوی شکل و خوشمزه. بعضی آن را دونات به سبک ترکیه ای هم می نامند. بافتی نرم داشته و مقداری چرب است.

Poğaça – یک شیرینی لایه لایه و خوش طعم. می توانید نوع ساده ی آن یعنی sade و یا همراه با محتویاتی مانند peynirli (پنیر) ، kıymalı (گوشت چرخ شده) یا zeytinli (زیتون سیاه خرد شده) را سفارش دهید.

Çiğ köfte – این غذا در اصل از گوشت چرخ کرده ی خام که با گندم و فلفل قرمز ورز داده شده، درست می شود. این خوراک لذیذ با این فرمول امروزه تنها در منازل یافت شده و استفاده از گوشت خام در çiğ köfte که به صورت تجاری فروخته می شود، ممنوع است. ولی با این حال همچنان یکی از غذاهای خیابانی استانبول است که ارزش امتحان کردن را دارد.

 

مظنونین همیشگی

هنگامی که در خیابان های استانبول قدم می زنید متوجه غذاهای خیابانی استانبول  که در زیر به آنها اشاره شده هم خواهید شد. هر دو در صورتی که از مواد تازه تهیه شده و به خوبی آماده شوند، یکی از غذاهای خیابانی استانبول هستند که خوشمزه اند. به همین جهت در هنگام خرید آنها در خیابان باید احتیاط کنید. از مردم محلی بپرسید که کجا می توان بهترین آنها را پیدا کرد.

Midye dolma – صدف پر شده با مخلفات. اگر طرفدار این غذا هستید، ممکن است ترجیح دهید آن را در یک رستوران واقعی بخورید.

Kokoreç – روده ی گوسفند همراه با مقادیر زیادی ادویه جات که با سیخ کباب می شوند. این میان وعده در میان مردم محلی پس از یک شب طولانی در بیرون از منزل، از غذاهای  استانبول و بسیار پر طرفدار است. سؤالی که پیش می آید این است که کدام سیخ در حال کباب کردن döner و کدام یک در حال کباب کردن روده است؟ پاسخ این است که سیخ döner همیشه به صورت عمودی و سیخ روده همیشه به صورت افقی قرار می گیرد.

 

Afiyet Olsun (وعده ی غذایی خوبی داشته باشید!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *