سرزمین آتش ، باکو را بشناسید…

1

از آذربایجان به عنوان سرزمین آتش یاد میشه و باکو پایتخت آذربایجان که قبلا بادکوبه نامیده میشده  مشتق شده از کلمه Badu Kuba هست که به معنی سرزمین بادهست. باکو پایتخت کشور آذربایجان و همسایه شمالی ایران که زمانی نه چندان دور جز ایران بوده ، که میتونه بعنوان یکی از مقاصد گردشگری بسیار زیبا ، بدون نیاز به ویزا برای ما ایرانیها ،محسوب بشه آذربایجان ثروتمندترین کشور قفقاز و باکو هم بزرگترین شهر قفقازه  ،برگزاری یوروویژن هم یکی از اتفاقات مهم در دهه گذشته برای مردم باکو و کشور آذربایجان بوده. اساسا این کشور جزء کشورهای گران دنیا محسوب میشه و بعنوان  کشور  چهل و هشتم در رنکینگ کشورهای گرون قرار داره ولی با اندکی برنامه ریزی میشه یک سفر ارزون رو طراحی کرد.

با ما همراه باشین تا جاذبه های برتر سرزمین آتش رو بهتون معرفی کنیم:

2

 

بش بارماک داغی (beshbarmaq dag)

“بش بارماک داغی” به معنای “کوه پنج انگشت” یکی از جاذبه های طبیعی آذربایجانه و حدود ۵۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده. این کوه یکی از مکانهای مقدس اذربایجان نیز هست و برای آذربایجانی ها ارزش زیادی داره.

3

 

ایچری شهر ICERI SEHER

شهر ایچری در واقع شهر باستانی باکو ست که با دیواری محصور شده. این بافت قدیمی رو با نام “ارگ باکو” نیز می شناسن. این شهر در دوران پارینه سنگی ساخته شده. خیابان ها باریک، کاخ های قدیمی و مسجدهای متعدد با معماریهای زیبا و جذاب از جمله دیدنی های ایچری شهر هستن. ارگ باکو در سال ۲۰۰۰ میلادی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.  ایچری شهر دو کاروان سرا، ۳ چشمه آب و ۲۳ محله دارد و مشهورترین جاذبه آن قلعه دختره.

4

قلعه دختر (maiden’s tower)

برای رسیدن به بالای برج دختر باید پله های مارپیچ رو طی کنین تا از بالای آن نمای ۳۶۰ درجه از شهر را ببینین. این قلعه که به زبان ترکی «قیز قله‌سی» گفته می شه، ۲۹٫۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و ۶ طبقه داره. جالبه که در گذشته این قلعه نیایشگاه آناهیتا و زرتشتی ها بوده و این برج جزو میراث جهانی یونسکو ست.

5

برج‌های شعله FLAME TOWERS

خط افق شهر با ساختمان های متعدد و با ارتفاع های متفاوت که در ۱۰ سال گذشته ساخته شده ، ارتفاع های گوناگونی پیدا کرده اما نماد و لندمارک اصلی شهر، سه برج تازه ساز به نام برج های شعله هستند. ارتفاع برج های شعله ۲۳۵۵ متر بالاتر از شهره. در طول  روز و در زیر نور خورشید، به طور چشمگیر و زیبایی برق می زنن و شب هنگام، زمانی که ده هزار چراغ ال.ای.دی روشنه، نمایشی از اشکال هندسی و رقص آتیش داره.

6

لاهیج (lahic)

لاهیج یکی ار روستاهای باکو و در دامنه های جنوبی قفقاز واقع شده. این روستا با کمتر از یهزار نفر جمعیت، گویش فارسی تاتی دارن و بیشترین شهرت اون برای صنعت مسگری و صنایع مسی زیبای اونه. قالی های این روستا نیز شهرت زیادی دارن. معماری فوق العاده بازار این روستا، مناظر طبیعی خیره کننده و چشم انداز کوهستان لحظه هایی مملو از آرامش را برای گردشگران رقم می زنن .

 

 

7

 

 

 

 قوباستان (qobustan)

قوباستان کوه آتشفشانی عجیبیه که میشه انواع حجاری های عصر سنگ و برنز رو مشاهده کرد. این کوه نیز از دیگر جاذبه های شهر باکو بشمار میره.

 

 

8

 

 

 شکی (sheki)

شهر شکی یکی از زیباترین روستاهای آذربایجانه که در دل کوه واقع شده. این شهر پر از مساجد و کاروانسراهای زیبااست که همه به قرن ۱۸ میلادی تعلق دارن. این شهر حدود ۶۳ هزار نفر جمعیت داره و در شمال غربی باکو واقع شده.

9

یانار داغ (yanar dag)
یانار داغ به معنای کوه سوزانه. همونطور که از نامش  هم پیداست کوهیه که دایم در حال سوختنه. این کوه در فاصله کمی از باکو واقع شده است و حدود ۱۰ متر از اون به طور شبانه روز  در حال سوختن و شعله ور بودنه و دلیل این آتش وجود گازهای طبیعی در دل کوهه. در نزدیکی این کوه یک چایخانه سنتی قرار داره که غروب ها میشه در اونجا نشست و منظره کوه رو تماشا کرد.

 

اینها تعداد کمی از دیدنی های باکو بودند به غیر از این همه مکانه دیدنی و جالب پیشنهاد میکنیم حنما” سری به برخی رستوران های باکو بزنید. طعم، عطر و بوی غذاهای باکو بسیار عالیه در زیر لیسته مختصری رو براتون تهیه میکنیم:

10

رستورانها  و خوراکیهای باکو:

غذای مردم آذربایجان تلفیقی از غذاهای ترکی و مواد آسیاییه. در چایخانه های این کشور مردها دور هم جمع می شند و علاوه بر نوشیدن چای سیاه، تخته نرد  هم بازی می کنن.برای سفارش غذای باکیفیت و قیمت مناسب رستوران های  Pivnushka و  Beri Duch در نزدیکی ایستگاه مترو ساحیل و  آراز در نزدیکی میدان فواره پیشنهاد میشه البته فروشگاههای بین المللی مک دونالد و کی اف سی در مراکز اصلی شهر بالاخص خیابان خیام در دسترس هستن .

انواع مختلف کباب هم درباکو میتوانید تست کنید که محبوبترین کباب Saj Kabab است و معروفترین اون رستوران  Efsane ارائه میکنه .

قطاب و شور از محبوبترین خوراکی های محلی باکو هستن.برای اینکه قطاب با کیفیت خوب رو تست کنید باید به میدون ۲۸ مای برید و مکانی که Nenemin Tendiri  نامیده میشه بهترین قطاب رو در باکو ارائه میده و shorرو میتونید تو بازار پیدا کنید که با ترکیبی از سبزیجات درست میشه.

ارسال شده در راهنمای سفر

1 دیدگاه برای "سرزمین آتش ، باکو را بشناسید…"

  1. برای همه کلمات سرزمین ترکها میرید یه کلمه جعلی می‌سازید خیلی رو دارید… حتما کشور کوبا در آمریکای جنوبی هم ریشه پارسی داره… جمع کنید این خزعبلات رو.. خود فارسها مهاجر بودند در پاسارگاد ایران…… ترکهای آزربايجانی هفت هزار ساله که ساکن آزربايجان بودند و هستند… آزربايجان هم ربطی به آذر به معنای آتش ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *